fbpx

הגוף זוכר – אריאל מילן כרמלי

sl3_arielkarmeli

הגוף זוכר – אריאל מילן

מהי טראומה וכיצד היא קורית?

טראומה היא מילה בה אנו משתמשים באופן נרחב מאוד היום. אנו מדברים על אירועים טראומטיים כאשר אנו נזכרים בחוויות מהילדות, בתאונה, או כשאר אנו מתאבלים על חברות שאבדה. במהלך חיינו אנו עשויים להיחשף למצבים רבים הטומנים בחובם מאפיינים טראומתיים.
בדרך כלל אנו משתמשים במונח "טראומה" כדי לתאר אירועים חמורים ביותר, כשלמעשה אנו עלולים להתעלם מאירועים "לא חשובים" העשויים להשאיר חותם טראומתי בגוף שלנו. כאלה למשל יכולים להיות חשיפה לרעשים חזקים או ריחות חודרניות. כך או כך, משמעות הטראומה היא לא באירוע עצמו אלא במשקעים שהיא משאירה בגוף שלנו.
פעמים רבות, לא נזכור כלל את האורע הטראומתי, אבל הגוף תמיד זוכר. לטראומה יכולים להיות אין סוף גורמים ומקורות. היא יכולה להיות מיוחסת לנושאים התפתחותיים, או לנבוע ממצב של הלם.

למעשה הטראומה היא חלק שכיח ונורמאלי מחיי היום יום שלנו והגוף שלנו מתוכן באופן טבעי להתמודד איתה. טראומה התפתחותית נגרמת על פי רוב בילדות, כתוצאה מחשיפה ממושכת לאלימות, התעללות או הזנחה, כאשר הלם טראומתי נגרם כתוצאה מאירוע פתאומי המזעזע את מערכת העצבים שלנו, ומשתק את יכולת ההתמודדות הטבעית שלנו. מצב כזה שכיח למדי באירועים כגון תאונות דרכים, הפגזות, אונס, או אסונות טבע כגון רעידות אדמה.

על פי ה Somatic Experiencing) – SE) שיטת הטיפול של ד"ר פיטר לוין המתמקדת במצבים של טראומה התפתחותית, הלם טראומטי והפרעות פוסט טראומטיות. טראומה קורית כאשר האורגניזם של הגוף בהלם ומאבד את היכולת להתאפס.

בעלי חיים וטראומה

לאורך שנים רבות התבונן פיטר לוין בהתנהגותם של בעלי חיים חופשיים בטבע. האיום היומיומי שבעלי החיים חשופים לו, עורר את סקרנותו של לוין לחקור את התמודדותן עם אירועים טראומתים. הוא זיהה שלוש טכניקות הישרדות: לחימה, מנוסה וקיפאון. כאשר הקיפאון הוא בסך הכול תגובת לחימה או מנוסה מושהית.
בתגובת הלחימה, החיה מזהה בצורה אינסנקטיבית, שהיא עשויה לגבור על האויב, ומגייסת את כל כוחותיה להלחם ולהביס. בתגובת המנוסה בוחרת החיה, בצורה אינסנקטיבית לברוח ולמצוא מחסה. ובתגובת הקיפאון היא בוחרת לקפוא ולהעמיד פני מתה, עד אשר יאבד בה התוקף עניין. לא משנה באיזו תגובה תבחר החיה, היא תפרוק מעליה כל אנרגיה מיותרת בגוף,דרך ריצה, רעידה או שאגה.

שחרור מאין זה לא מתאפשר לעיתים קרובות אצל בעלי חיים החיים בשבי, היכן שטראומה היא מאורע שכיח יותר.
התגובה הטבעית הזאת לאורע טראומטי היא אמצעי להבטיח שהחיה תשחרר כל מתח שהתעורר כתוצאה מהאיום, ברגע שהוא חולף.
כך שנשמר איזון במערכת העצבים של החיה והיא יכולה להגיב באופן מלא לסביבה שלה.

הגוף זוכר

כאשר אנו, בני האדם, מצליחים בתגובתנו למאורע טראומתי, האנרגיה העודפת נפלטת החוצה. אנחנו חשופים למעשה למאורעות שעלולים להיות מפחידים על בסיס יומי, כמו בלימה פתאומית במכונית, אופנוע שכמעט פוגע בנו, דבר מסוכן שכמעט ופוגע באדם אהוב עלינו.

על פי רוב, הגוף יודע איך להתמודד עם המצבים האלה, על ידי כך שהוא מזרים אדרנלין ואז משחרר שוב את מצב האזהרה הזה.
אולם, ישנם מצבים בהם האנרגיה העודפת לא משתחררת מהגוף שלנו, אלא נשארת חסומה בו, הגוף נשאר במצב של הלם והטראומה ממשיכה לחיות בו.

כך שבטראומה הגוף קופא למעשה והאנרגיה העודפת חסומה מלהשתחרר. וכשהאנרגיה לא זורמת היא מתבטאת בסימפטומים פיזיים ורגשיים. הסימפטומים הללו מתבטאים בחיינו בכאבים, מחלות או התפרצויות רגשיות.
ככל שהגבולות שלנו נפרצים לעיתים קרובות יותר, וככל שהפרצות חמורות, כך נהיה רגישים יותר לכל דבר שעשוי לעורר את הזיכרון של האירוע. זה יכול להיות חשיפה לצבעים מסוימים שקשורים לאירוע, אור, צליל, ריח או מגע.

ובדרך כלל נלווית לכך התחושה שאנו מהלכים חשופים בעולם. אישה שהותקפה ע"י גבר שלבש חולצה אדומה בעת הארוע יכולה לחוות סימפטומים ואפילו את תחושות הפיזיות כל פעם שרואה גבר עם חולצה אדומה.
בושה ואשמה משחקים לעיתים קרובות תפקיד גדול בהתמודדות עם מצבים טראומטים, בעיקר במקרים של התעללות פיסית ומינית. האשמה תחסום מאיתנו להרגיש שיש בנו את הזכות להתגונן ולשמול על גבולותנו. בטבע, בניגוד לחברה האנושית, אין אלמנט של שפיטה, באשר לאיזו אסטרטגית תגובה לבחור, אין שיקולים של מוסר או אומץ, ההישרדות עצמה היא הערך העליון. כך שבעלי החיים אינם נושאים תחושות של בושה ואשמה כתוצאה מהתגובות שלהן, אבל אנו בני האדם כן.

ריפוי עם ®SE

ה ®SE קשור קשר ישיר לעבודה הניאו–רייכיאנית המבוססת של פועלו של וויליאם רייך. כמו שיטות סומאטיות, שיטות של פסיכותרפיה גופנית כמו רדיקס, ביו-אנרגיה או הקומי. גם ה ®SE מיישמת את העיקרון של יחידת גוף-נפש, על ידי שימוש בעבודה אינטגרטיבית עם הגוף ׂ(somatic), הרגשות (affective) והמחשבות (cognitive) ליצירת שינוי פסיכולוגי, לשיקום המערכת העצבית, ושיקום התגובה הטבעת למצבים של לחץ ואיום.
®SE מבוססת על ההבנה שאנו נושאים יכולת מולדת לרפא את עצמינו. דרך התהליך הטיפולי, שהוא על פי רוב קצר ומצריך מפגשים בודדים, המטופל מודרך דרך הגוף שלו, להעלות מחדש תחושות הקשורות לאירוע מסוים, או פשוט תחושות שהיו מאוחסנות בגוף ואין באפשרותינו לקשרם לאירוע ספציפי. העלאה זאת של התחושות, מעקבם בגוף וקיום 'דיאלוג' עם התחושות והמחשבות מובילות לשחרור האנרגיה שהייתה עצורה בגוף.
ברגע שהאנרגיה העודפת משתחררת, המטופל יכול לשקם את יכולת התגובה הטבעית שלו
במצבי איום ולחץ. יכולת ההכלה של המטופל הולכת ומשתקמת, כאשר אנו מוודאים שאותה טראומה לא תחזור להציף, דבר שקורה כאשר יש יותר מדי הזדהות בטיפול עם הסיפור או האירוע עצמו. ב ®SE המיקוד הוא לא בשחזור מחדש של הטראומה אלא בחלקים שלא הושלמו בה.
ה ®SE מספקת דרך יעילה ובטוחה להתמודדות עם טראומת האחיזה שלה בגוף על ידי שימוש בגוף עצמו כמרפא. דבר שמסייע לנו לחזור לאיזון ולהשיב לעצמינו את השלמות שלנו כבני אדם. דרך ה ®SE, בסביבה מבוקרת, הגוף מתמודד עם ההשפעות הטראומטיות לאט ובבטחה.

אריאל מילאן כרמלי

מנחה, תרפיסט ומאפשר תהליכי מודעות ליחידים ולקבוצות. הכשרותיו התרפויטיות כוללות Pulsation, ייעוץ, תרפיית ילדות (Primal Feeling) קונסטלציה משפחתית, גשטלט, NLP וטיפול בטראומה בשיטת Somatic Experiencing. בנוסף, בעל תואר MBA במנהיגות ארגונית ניהולית ובעל ניסיון של מעל 15 שנה במשרות של יעוץ בכיר, עמדות ניהוליות בחברות ייעוץ וטכנולוגיה ובהוראה.

milan@pulseoflife.co.il

מוזמנים לקרוא עוד מאמרים

סדנאות טנטרה מבית מ.א.ר.ג

מיניות | אהבה | רגש | גוף

בסדנאות הטנטרה שלנו תוכלו ללמוד דרכים רבות ומגוונות בהם ניתן לתרגל אהבה בריאה בחייכם, מיניות מלאת תשוקה וחופש, פתיחת לב בזוגיות…
סדנאות הטנטרה שלנו מאפשרות לכל אחד ואחת לשפר את התקשורת הבין אישית, לתרגל מדיטציה ולהרחיב את המודעות והנוכחות בכל רגע ורגע..

האירועים הבאים

הקודם
הבא

כאשר מדובר בנושא כה רגיש וכה עמוק, אשר מפגיש אותנו עם עצמנו על כל הגוונים והצדדים שבנו, חשוב להיות בטוחים שאנו הולכים לקבל את הטוב ביותר, ושפעילויות הטנטרה יועברו בצורה מקצועית ואיכותית. בקיצור שנהיה בידיים טובות. לשם כך, אתם מוזמנים לקרוא ולהכיר אותנו יותר
ולדעת שאצלנו אתם בטוחים.

צרו איתנו קשר

מוזמנים להתקשר או להשאיר לנו הודעה במייל:

טלפון: מורן ‏- 050-4800660
ניתן להתקשר בימים א-ה בין השעות 9:00-15:30.
שיחות בשעות הערב יתקיימו בתאום מראש.

כתבו לנו:

כנס בוטיק מארג

2-4.7.2020

כנס בוטיק במיוחד בשבילך!
מוכנים להפגש, לחוות להיות למדוט לרקוד לנוע ולנשום, לגעת בלב?

הקורס להכשרת מנחים

התוכנית להכשרת מנחים בשיטת מארג בהנחייה וליווי אישי של סוג'יי
מוכנים לצאת למסע משנה חיים?
משינוי אישי לשינוי חברתי. 
קבלה של אנרגיית החיים.

הצטרפו לניוזלטר שלנו!

דרך קריאת מאמרים תוכלו להעמיק את ידיעתכם בטנטרה,
ובמגוון נושאים הקשורים לטנטרה: מדיטציה, רוחניות, יוגה, מיניות, זוגיות, ועוד.
ברוכים הבאים למשפחת מ.א.ר.ג